Belangrijke tips voor “het nieuwe werken” oftewel: thuiswerken.


Wat heb je nodig?

De juiste faciliteiten zijn hierbij essentieel. Een goed afgesteld bureau en werkende pc zijn daarbij vanzelfsprekend. Maar onderschat ook niet het belang van (digitale) toegang tot de benodigde bedrijfsgegevens, zodat je op afstand kunt werken met alle materialen en gegevens die daarbij nodig zijn. Iedere keer informatie op een usb-stick meenemen is immers risicovol en niet altijd mogelijk (grote bestanden en software). Ook bereikbaarheid is een belangrijk element, daarom is goede telecom- en informatietechnologie een must. Denk hierbij behalve aan een goede (mobiele) telefoon, ook aan een intern chatsysteem waarmee collega's elkaar op de hoogte kunnen houden en laagdrempelig benaderen.


Voordelen

- Eigen tijdindeling (’s ochtends, ’s middags, ’s avonds, doordeweeks of in het weekend werken, zolang het maar afkomt)

- Toont vertrouwen van je manager/collega’s

- Geen reistijd

- De koffie is thuis lekkerder en de lunch in veel gevallen goedkoper

- Meer zelfstandigheid

- Efficiënt je tijd indelen (je kunt werken en op de reparateur van je wasmachine wachten tegelijk)


Nadelel

- Minder persoonlijk; geen direct contact met collega’s

- Geen gesprekjes tussendoor bij de koffieautomaat

- Gebrek aan teambuilding, saamhorigheidsgevoel en ‘wij’-gevoel

- Afhankelijk van eigen/geleverde faciliteiten om te kunnen werken

- Zonder discipline is de geboden vrijheid en zelfstandigheid lastig

- Geen directe collega’s om mee te sparren

- Geen sociale controle


Hoe vaak thuiswerken?

Werknemers hoeven in principe enkel voor teambuildingsessies naar kantoor te komen. Want zelfs vergaderingen kun je vanuit huis bijwonen. Toch is het niet verstandig om te vaak vanuit huis te werken. Uitzondering hierop is wanneer je als zzp’er geen collega’s en werknemers hebt. Hoeveel uur je wekelijks thuiswerkt bepaal je – in overleg - uiteindelijk zelf. En als ondernemer bepaal je ook hoeveel uur je werknemers maximaal vanuit huis mogen werken. Om je een idee te geven: de overheid heeft ooit in een initiatiefwet opgeroepen om werknemers minimaal 2 uur en maximaal 8 uur per week te laten thuiswerken. Of dat in één dag of verspreid over meerdere dagen wordt ‘opgenomen’ is vervolgens aan de werknemer zelf. In goed overleg met de leidinggevende natuurlijk.


Andere manier van leidinggeven

Tot slot vraagt regelmatig thuiswerken om een andere manier van leidinggeven. In plaats van op het aantal gewerkte uren te letten, controleer je of de geleverde output en het resultaat naar behoren is. Dat betekent onder andere dat het niet erg is als een werknemer in de ochtend twee uurtjes niet bereikbaar is, omdat hij privézaken aan het regelen is. Waarschijnlijk haalt hij die uren in de avond ruimschoots in, immers het werk moet wel binnen de gestelde deadline af zijn. Wel is het verstandig om afspraken te maken omtrent de uren die een hele afdeling of bedrijf op kantoor moet zijn. Bijvoorbeeld voor een teambuildingsessie of een wekelijkse vergadering. Probeer deze tijden en afspraken wel buiten de filetijden om te plannen.


Wat Egency voor u kan betekenen

“Leuk en aardig allemaal, dat thuiswerken. Maar hoe breng ik dit nu daadwerkelijk in de praktijk?” Dat is een goede vraag, een vraag die wij regelmatig voorbij horen komen. Het antwoord is overigens voor iedereen hetzelfde: “dat vertel ik je graag, nadat je een aantal vragen van mij beantwoordt”. Er is namelijk geen standaard oplossing voor iedereen of elk bedrijf. Er komt altijd een stukje maatwerk om de hoek kijken. Daarom zet ik mij graag in om bedrijven te helpen met dit soort vraagstukken, want de mogelijkheden zijn eindeloos.

Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden of kamp je zelf met dit soort vraagstukken? Neem dan vrijblijvend contact met mij op via 0318-555006 of stuur mij een mailtje via m.vanderschuur@egency.nl.